A-laget fortsatt ubeseiret

A-laget spilte onsdag kveld borte mot et entusiastisk Kolneslag

Kolnes – Skjoldar/Vats 2-3 (0-1)

En tropp på 15 spillere møtte opp til kveldskamp på kunstgressdekket til Kolnes onsdag kveld. Troppen var en blanding av juniorer, første- og andrelagsspillere. Følgende lag startet kampen i en Harald Frøyland-inspirert 4-2-3-1:

Jone Wannberg, Andre Mjølhus – Øystein Eide – Einar Myhre – Bjarne Wannberg, Tore B. Stokka – Bredo Haraldseid – Kristian Aass, Vegard Haakull – Simen Rossebø Fosen – Joachim Frøland

Følgende spillere var benyttede reserver: Eirik Selsås, Morten Frøland, Svein Haldor Skare og Kristoffer Kalstveit.

Vi var spente på nivået til Kolneslaget, som består av en rekke nye spillere i forhold til forrige sesongs old-boys pregede lag. Kolnes IL har for øvrig vunnet vintercupen for 6.-7.divisjonslag i år. Vi bestemte oss for å fortsette i samme trend som vi avsluttet med i forrige kamp mot Haugaland BK, nemlig høyt press og pasninger langs bakken i høyt tempo. Kolnes ble tatt på senga av det høye presset vårt, og vi vant stadig ballen høyt i banen, så høyt som på 20-25 meter fra Kolnesmålet. Vi fikk først hyll på byllen midtveis ut i første omgang, da Kristian Aass ekspederer et frispark på spissen av 16-meteren, så vidt via muren, til Tore B. Stokka som setter ballen kontant i mål. 0-1! Kolnes kommer litt mer med i kampen utover i første omgang, men en strålende opplagt Jone Wannberg sørget for å holde nullen i første omgang.

I pausen blir vi enige om å fortsette å sette forsvarslinje og presshøyde like høyt som i første omgang, og vi vil også fortsette å spille ball langs bakken. Harald har også noen bemerkninger til det som må sies å være Rogalands frekkeste dødballoppsett på corner i mot.

I andre omgang kan man se at Kolnes IL har skrudd opp intensiteten og innsatsviljen et lite knepp, og vi blir litt feige når vi velger å slå en del langt direkte fra stopperplass. Likevel skaper vi målsjanser, spesielt på innleggs- og dødballsituasjoner, og vi går opp til 0-2 på et STRØKENT innlegg fra Einar Myhre som Svein Haldor Skare setter inn med pannebrasken. Målmaskinen Svein Haldor! Kolnes ble stadig farligere, delvis på grunn av at de fant ut av den høye forsvarslinja vår ved kontringer, og delvis fordi vi slet med å flytte opp laget i etablert. 1-2 kommer etter et balltap på midten og noen påfølgende svake involveringer i forsvarsspillet. Ingen nevnt, ingen Morten Frøland ikke glemt. For øvrig en strålende avslutning av Kolnes sin meget gode spiss. 1-3 kommer ikke så lenge etterpå, nærmest som en ren reprise fra 0-2 målet. Bytt bort Einar Myhre med Vegard Haakull, innlegg à Svein Haldor à Heading à Mål. Resten av kampen blir preget av litt slitne lag, men det må sies å være Kolnes som kjører kampen. 2-3 kommer etter typisk møljefotball inne i vår 16-meter, hvor Bjarne Wannberg til slutt blir drita lei, tar rennefart for å klarere, og dasker til. Bare så synd at det på et millisekund befant seg en Kolnesspiller mellom ball og Bjarne, slik at de fikk tildelt et korrekt straffespark. Jone sjanseløs, men det skulle bli det siste målet han slapp inn onsdag kveld, hvilket betyr at Skjoldar/Vats vant 3-2.

Skjoldar/Vats – Ølen (Lundeneset) 2-1

Sveio – Skjoldar/Vats 0-4

Skjoldar/Vats – Haugaland BK 7-2

Skjoldar/Vats – Skånevik 4-4

Kolnes – Skjoldar/Vats 2-3

I kveld spiller den andre delen av troppen hjemmekamp mot lillebror Skjold IL. Møt opp på Hatteland Stadion kl. 20:00.