Ny seier for A-laget

Hjemmekampen mot Leirvik BK endte godt, den også.

Skjoldar/Vats 94 – Leirvik BK 2-0 (1-0):

42 minutt: Morten Frøland (Jokke Frøland)

55 minutt: Jokke Frøland (Morten Frøland)

Skjoldar/Vats møtte torsdag kveld topplaget Leirvik BK på Hatteland Stadion. En sterk, men liten tropp på 14 mann var klare til å plukke enda en 3-poenger for uka. Det var knyttet usikkerhet til hvilket lag gjestene mønstret, det er mange år siden vi møtte de sist. Det skulle vise seg at det befant seg en rekke rutinerte spillere og blant dem var tidligere Ølen-, Skjold- og Skjoldar/Vats spiller, nemlig Espen Vaka.

Første omgang

Fra første spark på ballen spilte hjemmelaget med et bra tempo og pasninger langs bakken. Endelig klarer vi å være konsekvente på det, og det skulle føre til at vi klarte å tilrive oss initiativet i kampen. Kombinasjonen med et hardt og kontant forsvarsspill samtidig som vi klarte å spille oss ut fra fireren skapte en underholdende fotballkamp. Leirvik BK var skumle på kontringer, mens hjemmelaget så smått begynte å produsere masse sjanser. Blant annet var målsniken Jokke Frøland, teknikeren Morten Frøland og hurtigtoget Vegard Nordtveit farlig frempå. Det var da ikke ufortjent at Skjoldar/Vats tok ledelsen like før pause. Et oppspill fra bortelaget ble kontant ryddet bort av høyreback Einar, og Morten Frøland fikk etter hvert ballen i mellomrommet. Med god mulighet for å skyte valgte Morten, i samarbeid med Jokke, å brodere Leirvik-forsvaret i stykker før sistnevnte assisterte (!) Morten. 1-0 like før pause.

Alt i alt en glimrende første omgang av hjemmelaget, og stemninga blant vaffelgribbene i kiosken var god.

Andre omgang

Andre omgang fortsatte i samme spor, og en opplagt Tore gikk foran som et godt eksempel med ren viljestyrke. Han var overalt, i positiv forstand. Skjoldar/Vats var flinke til å variere i presspillet, og rundt ti minutter ut i andre omgang blir Jokke spilt igjennom av Morten. Selv et uerfarent fotballøye kan se at de har spilt sammen før, og det er ikke umulig at det blir diskutert fotball og bevegelsesmønster på fluefisket. Jokke får god tid, og setter ballen til venstre for keeper. 2-0! Morten sier for øvrig i en kort kommentar

- «Hadde de kje vore for Jokke hadde eg hatt 10 assist t i denna kampen».

Leirvik BK gav seg ikke, men en glimrende innsats av hele laget, inkludert innbytterne Kenneth (reservekeeper), Vegard H og Claus gjorde at hjemmelaget holdt nullen. En fin-fin 2-0 seier hjemme, og 6 av 6 mulige poeng er innkassert denne uka.

Neste kamp for a-laget er torsdag om en uke borte mot Ferkingstad. Vel møtt!