Uavgjort for a-laget

Kampen mot Ølen endte 1-1 fredag kveld

Skjoldar/Vats94 – Ølen IL 1-1 (1-0)

Fredag kveld var det klart for «Slaget om Vindafjord», da Ølen IL gjestet Hatteland Stadion for første gang. Med seg hadde bortelaget i overkant av 50 supportere, og det var nok samlet i overkant av 150 publikummere til denne godbiten fredag kveld. Som vanlig, i alle fall i det siste, er det i overkant av 20 grader når det er kamp i Vats.

Hjemmelaget mønstret følgende startellever:

Ekstra gledelig var det for øvrig å se at Sveinung Kalstveit var tilbake i hjemmelagets tropp etter skade, han startet kampen på benken sammen med blant annet ringreven Trygve Meland.

Det var ikke spilt mange minuttene før hjemmelaget fikk spilt seg frem til et hjørnespark. Venstreback Aass slår dette hjørnesparket mot første stolpe, hvor Joachim Frøland klarer å stresse Ølenforsvaret og keeperen såpass mye at forsvareren finner det lurt å formelig MÅKE ballen i ryggen på egen keeper. Skudd i keepers ryggtavle førte til bevegelse på hjemmelagets måltavle, og det sto 1-0 før vaffelhjernet engang var varmt i kiosken! Ølen hadde mye ball i første omgang, mens hjemmelaget slet med å etablere et spill. Likevel kunne det fort stått 2-0 da Skjoldar/Vats får en gyllen kontringsmulighet etter en Ølendødball, men selv med et stort overtall klarer vi ikke å omsette denne sjangsen til mål. Kampen fortsetter i samme spor, uten at Ølen klarer å spille seg til særlig store sjangser. Hjemmelaget er nære på med å spille seg gjennom alene med keeper, men dommeren velger å blåse offside på de fleste angrepa. 1-0 står seg til pause i det glovarme spilleværet.

Andre omgang starter i samme spor, med et aggresivt og hardt arbeidende bortelag i førersetet. Det er nok ikke helt ufortjent at de utligner i det 53. spilleminutt, i et angrep hvor forsvaret vårt ikke klarer å klarere ballen ved første anledning. Ølenspilleren lar ikke sjangsen gå fra seg, og setter ballen fint opp i nettaket bak en sjangseløs Bernt Olav Nådland. Hjemmelaget er sporadisk farlige, blant annet på dødballer, men klarer ikke å finne noen rytme i andre omgang. Det kunne virke som om Ølen fant litt ut av hvordan hjemmelaget spilte. Til tross for dominans av bortelaget ebber kampen ut og resulterer i poengdeling 1 poeng til hvert av lagene.

For å bruke en av fotballens mange floskler: det positive for hjemmelagets del er at vi tar poeng på en dårlig dag mot et lag som har en god dag.

Neste kamp er kommende fredag hjemme mot Vedavåg 2 kl. 19:00.

Vel møtt!