Seier over Skjold for a-laget!

Fredagens kamp på Hatteland Stadion inneholdt det meste. Var det en slags klassiker som utspilte seg? Makalaust ble det i alle fall til slutt.

Skjoldar/Vats 94 – Skjold IL 3-2 (1-1)

En Hatteland Stadion badet i sol. Flunkende nytt speakeranlegg. Og Vats sin egen Massimiliano Allegri Per Ivar Innvær i skinnjakke. Nybarbert. Noe stort var på gang.

For første gang i historien skulle Skjoldar/Vats ta i mot rivalen fra nabokommunen til seriekamp, nemlig Skjold IL fra Grinde. Skjold stilte med full tropp samt en 8-10 mann i støtteapparatet, mens vi, med en skade- og fraværsliste lengre enn en time i Ølen, stilte med følgende tropp:

På benken satt Keik Hansen og Johannes Urdal, mens Øystein Gjellestad stod klar for å bli byttet inn og ut en 2-3 ganger i løpet av kampen.

Kampfakta. Terminliste og tabell.

Kampen startet som forventet med at Skjold hadde mye ball, men Skjoldar/Vats var hissige på å komme inn bak Skjold sitt forsvar på kontringer. Etter 21. minutter var det bortelaget som skulle ta ledelsen, da deres venstreback mottok et diagonalt oppspill og vendte bort hjemmelagets høyreside. Skuddet fra 16 meter var nok mulig å ta for keeper Jone Wannberg, men kanskje spilte den skarpe sola sila vår et puss? 0-1. Etter målet kom hjemmelaget litt mer med i kampen, men var kanskje litt i overkant hissige på å komme inn bak Skjold, slik at en del upresise pasninger førte til balltap. Likevel var det vi som skulle score det neste målet, og ikke uventet skulle dette komme på dødball. Et helt greit frispark fra Jan Trygve Haraldseid ble kontant ekspedert i mål av kaptein Tore B. Stokka. 1-1 og jubel fra de over 100 betalende tilskuerne. Kampen fortsatte i samme spor, og det ble etter hvert to meget direkte lag som skapte sjanser gjennom oppspill fra bakre firer eller fra djupt i midtbanen. Omgangens største sjanse fikk Claus Haraldseid servert etter fint kontringsspill bredt i banen. Claus klarte, etter eget sitat, ikke å «stokke de *####*# långe beinå mine», slik at skuddet tilbakespillet enkelt ble plukket av bortelagets keeper. 1-1 til pause, og det vanket kjeft til hjemmelaget i pausen.

Jonas, sønn av Bengt, følte nok at vi i overkant fikk høre det, og kompenserte med å forsiktig klappe utvalgte på hodet. Eplet og stammen, en myte?

Skjoldar/Vats var nede på banen 7-8 minutter før bortelaget, og virket også mest forberedt på å fullføre de siste 45 med stil. Etter kvarteret spilt stokket Claus modellbena sine og serverte Hans Rørtveit foran mål. 2-1 ble riktignok ikke hamret i mål, men det var nok til at speaker Morten Håland annonserte scoring. I denne perioden var hjemmelaget svært gode, og kjørte kontring på kontring på bortelaget. Skjold gav oss mange brudd som vi skapte muligheter på. Takk for det.

Etter 73. minutter skulle kampens øyeblikk befinne seg. Jan Trygve Haraldseid posisjonerte seg riktig, vant ball og satte fart. Som en Nissan Micra (med hårbånd) på fri eksos rykket han forbi Skjold sin venstreback, før han serverte en lekker pasning gjennom til den nybakte far, Jan Einar Frøland. Han gjorde ingen feil, og plutselig stod det 3-1 på måltavla! Ja, det vanket til og med positive tilrop fra ekstrener Harald Frøyland på tribunen. Begge lag kontret på hverandre i denne perioden, mens hjemmelaget fortsatte å komme til sjanser på kontringers kontring. Litt flatterende var det at det var Skjold som skulle score neste mål, selv om straffen var av den klarere sorten. Sveinung Kalstveit mistet litt hodet, valgte å sparke ned Skjold sin rutinerte venstrekant, som på sitt overlegne vis satte inn 3-2 knallhardt i nettaket.

De siste 15 minuttene fremstod mer eller mindre som kaos. Komplett kaos ble det ikke før dommeren ville tildele bortelaget sitt andre straffespark i det 88. spilleminutt. Dette på bakgrunn av en 50-50 duell der vår egen Tore B. Stokka ofret hodet i duell med Skjold sin spiss, som for sin del fikk en så kraftig smell at han i noen sekunder var borte. Heldigvis endte det godt på alle vis. Linjedommeren tipset hoveddommeren om at dette var en 50-50 duell, og straffesparket ble omgjort til frispark for Skjoldar/Vats.

Herlig, ja fantastisk, var det da dommeren blåste av kampen. 3 poeng og seier over nabo Skjold! Bernt Olav Nådland, Ole Johan Skare, Vidar Rullestad; vi har slått dere alle!

Neste hjemmekamp er torsdag 30. april kl.19:00 mot Sunde.
Vel møtt!