1-1 mot Avaldsnes!

A-laget spilte tirsdag kveld 1-1 mot Avaldsnes på Hatteland Stadion i en actionpreget fotballkamp

Skjoldar/Vats 94 – Avaldsnes 1-1 (1-1)

To gode fotballag møttes tirsdag kveld til kamp kl. 20:00 på Hatteland Stadion. Et lag som kom fra 3 poeng mot Skudenes UIL og et oppskrytt lag som kom fra 1-1 mot Torvastad. Et lag med mål om å redde plassen i 4 divisjon og et lag med mål for seg å rykke opp.

Følgende lag startet kampen for Skjoldar/Vats 94:

På benken satt Keik Hansen, Johannes Urdal, Espen Haraldseid, Marly Lopes, Øystein Gjellestad og Morten Frøland.

KampfaktaTerminliste/tabell

Avaldsnes startet med ballen og spilte i retning av Vatsvatnet, mens hjemmelaget angrep mot skulen. Kampen startet som forventet med et bortelag som ville ha mye ball i beina i starten, mens som etter hvert begynte å pumpe opp mot deres spenstige spiss. Likevel var det hjemmelaget som skapte mest, og tilrev seg blant annet flere hjørnespark. Etter 12 minutter skaper vi en halvsjanse da et hjørnespark blir slått på bakre stolpe, men ingen spillere klarte å omsette denne i mål. Nevnte hjørnespark skulle imidlertid føre til bortelagets største sjanse. Sviktende offensiv mannsmarkering førte til at de kontret langs tribunesida, på vår høyreside, hvorpåhen et innlegg blir satt i mål av deres spiss. 0-1 etter 12 minutter, litt mot spillets gang!

Et energisk hjemmelag lot seg imidlertid ikke knekke, og vi fortsatte å løpe og duellere mye. Etter 16 minutter dro Svein Haldor Skare av 2-3 avaldsnesspillere og satte et godt skudd på keeper som måtte gi retur. Ufortjent var det ikke da Kristian Aass på Fillippo Inzaghi vis snublet inn 1-1 på returen. Har det noen gang blitt skutt så hardt i krysset på Hatteland Stadion!? I samme minutt klarte en Avaldsnesspiller å protestere på seg kveldens første kort. Mer kort skulle det bli, det var helt sikkert. Sjeldent har vi møtt et fotballag bestående av såpass mange spillere med et såpass pubertalt forhold til særlig dommere, men også motspillere.  Resten av første omgang ble preget av et spill som bølget frem og tilbake, med et energisk og hardkjempende hjemmelag som skapte en del gunstige brudd og fikk kjørt en del kontringer uten resultat. Bortelaget kom også til en del tilløp til sjanser, men valgte overraskende å avslutte svært mange angrep fra 30-40 meters hold. Særlig overraskende med tanke på formkurven til vår egen sil i mål, Jone Wannberg.

I pausen ble vi enige om å fortsatt være offensive i hodet, fortsette det harde arbeidet, men at vi måtte ta bedre vare på kontringene vi kom til å jobbe oss frem til.

3 minutter ut i andre omgang skulle Einar Myhre klare å pådra seg sitt tredje gule kort på sin tredje kamp i år. En god prestasjon i seg selv, men også betegnende på Einar sin spillestil. En spiller som alltid spiller godt og som alltid gir alt for laget. Så får det heller være at han må stå over neste kamp mot Haugar. I andre omgang var det Avaldnes som skapte flest sjanser, mens hjemmelaget var farlige på dødballsituasjoner. Etter vel timen spilt vant bortelaget en duell på midten slik at deres hurtige spiss klarte å komme seg inn bak vårt forsvar. En uheldig Vegard Nordtveit klarte å snuble seg borti spilleren deres, og kampens dommer valgte, med god hjelp fra skrikende bortelagsspillere, å vise stopperen vår ut. Rødt kort, 10 mot 11, og 25 minutter igjen. En 50-50 situasjon hvor en kan forsvare både gult og rødt kort.

Avaldsnes skapte et viss trøkk på oss i «dragsuget» av det røde kortet, og de kom til en del sjanser på innlegg og dødballer. Kampens høydepunkt kom med et drøyt kvarter igjen på stadionuret. Avaldsnes sin målscorer kom fri på 10-meters hold, og valgte å klinke til på halvspretten. Til tross for at ballen tilsynelatende gikk i 142 km/t mot mål evnet Jone å dra frem en feberredning av dimensjoner, og bortelaget måtte ta til takke med hjørnespark. Slike redninger gjør bare en keeper i form. Så får vi bare håpe at denne formen ikke svinner hen på en av Wannberg sine mange skader helgeutflukter utover sommerhalvåret.

De siste 10 minuttene spilte vi 10 mot 10, da deres back ble utvist på grunn av farlig spill da han forsøkte å brassesparke Svein Haldor Skare inn i eget mål. «Au» sa Svein Haldor, «ut» sa dommeren.

Kampen ebbet ut med 1 poeng til hvert av lagene, alt i alt et greit resultat. Vi har dermed plukket 4 sårt tiltrengte poeng på 2 kamper.

Neste kamp for a-laget er førstkommende fredag borte mot Haugar. Vèl møtt!