Trolla Taekwondo - Gradering 12. januar 2019

12. januar 2019 klokken 12, stilte 19 barn, 2 ungdom og 1 voksen spent opp på idrettshuset i Trolla. Sammen med sikkert minst like spente foreldrene som tilskuere skulle den aller første graderingen i den koreanske kampsporten Taekwondo gjennomføres i Trolla. Ikke så rent lite historisk med andre ord. Og som om ikke alle de andre oppmøtte var spente, så var nok instruktøren minst like spent! Det bare vises ikke like godt. Sammen med han står Morten Sunnset Larsen. Han er sort belte, 6. dan og klubbens master som det så fint heter. Den er han som skal gradere elevene og har tatt turen fra Skedsmo opp til Trondheim for å se hva den nye klubben Trolla Taekwondo kan vise frem.

Graderingen deles opp i puljer på 5-6 elever som skal demonstrere alt de har lært på de få månedene siden oppstarten i september. De viser først og fremst mønsteret sitt, chon ji. Dette betyr himmel og jord og består av grunnleggende teknikker man setter sammen i en bestem rekkefølge. Teknikker som må mestres for å bli god i taekwondo. Det er blokk, slag og grunnstillinger med beina. Det er ikke så rent lite for noen som aldri har trent noe som helst av kampsport. Etterpå skal de vise tre forskjellige spark, ap chagi, mit chagi og yop chagi, eller frontspark medium-spark og sidespark. I taekwondo lærer elevene også de koreanske navne på spark, slag og blokkeringer. I tillegg lærer man å telle, kommandoer som brukes på trening og mye mer på koreansk. De lærer også at taekwondo er en selvforsvarsgren som setter selvkontroll, selvtillit og selvdisiplin høyt, at taekwondo aldri skal brukes utenfor treningssalen, de lærer om historien til taekwondo og Korea og mye mer.

Etter at alle barna graderte og gjennomførte med stil, er det de to ungdommene sin tur. De viser et utvidet repertoar av teknikker, hele mønsteret chon ji og mer avanserte spark. De viser også noe som heter gibonjak, et avtalt selvforsvar- og angrepsmønster. Det ble også her solid gjennomført og både instruktør og master Morten er mer enn godt nok fornøyd og veldig imponert. Til slutt er det graderingen for voksne. Det er for nå bare én voksen som skal gradere og det er Stina som også har vært instruktør for barnepartiet og har kommet helt til grønt belte med blå stripe. Nå skal hun opp til blått belte. En grad som betyr at nå begynner alvoret mot sort belte og man kan kalle seg høyrere gradert. Stina viser to mønster som heter won hyo og yul guk. Dette er avanserte mønster som har et høyt teknisk nivå. Etter at mønstrene er gjennomført skal hun, som også ungdommene gjorde, demonstrere avtalt kamp gibonjak. Siden dette er gradering på litt høyere seniornivå må Stina også vise en kort sparringskamp mot en motstander og for å gjøre det ekstra spennende, brekke treplater! Alt sammen ble gjennomført, og hun sto med glans!

Sigbjørn, som har vært instruktør og leder for gruppa, gjorde en kort oppvisning med sortbeltemønster og brekking før det var tid for overrekkelse av diplomer, beltestriper og nye belter. Vi følger et pensum som heter Kid Kick til barn. Det betyr at de får striper på beltene sine før de går over til å få fargede belter. De kan gradere flere ganger i året så de vil stige raskt i gradene. Uansett av hvilken klasse de tilhørte fikk alle sammen mye skryt for en veldig god gradering. Dette lover veldig bra for fortsettelsen!