Tromsø Skøyteklubb

Om æresgjest til mesterskapet

Vurderer å invitere skøytegjest

Av Jonny Hansen

Hovedkomiteen for Landsmesterskapet på skøyter i Tromsø i 2007 vurderer å invitere en skøytegjest til byen i forbindelse med mesterskapet.

Tromsø Skøyteklubb har god tradisjon for å invitere gjester med velklingende skøytenavn til de mesterskap klubben arrangerer.

– I 1991 var det Svein Erik Sogge som var gjest i forbindelse med at Tromsø Skøyteklubb arrangerte Norgesmesterskapet i sprint, sier formannen i hovedkomiteen, Leif Harry Hansen.

– Sogge, som var en av landets fremste løpere på slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet, representerte Harstad Skøyteklubb i mesteparten av sin aktive karriere. Men på slutten av karrieren gikk Sogge for Tromsø Skøyteklubb. Han var også formann i Tromsø Skøyteklubb en periode, sier Hansen.

– I forbindelse med at Tromsø Skøyteklubb arrangerte NM, all round i 1996, var Nils Aaness invitert som gjest. Han representerte i likhet med Sogge Harstad Skøyteklubb, og ble europamester på Nya Ullevi i Gøteborg i 1963. Aaness representerte for øvrig Tromsø Skøyteklubb i 1957, og ble nordnorsk mester for klubben det året, sier Hansen.

– Endelig var Ådne Søndrål gjest under norgesmesterskapet i sprint som Tromsø Skøyteklubb arrangerte i februar 2003. Søndrål gikk ett løp den sesongen, og det var 500 meter før mesterskapet startet. Han fikk tiden 38.60, og var det siste skøyteløpet Søndrål gikk i konkurranse med klokka, sier Leif Harry Hansen som naturlig nok ikke vil røpe hvem som står på blokka over aktuelle gjester under Landsmesterskapet 2007.

18.11.2006

Tromsø Skøyteklubb