Tromsø Skøyteklubb

Tromsø en idrettsby

Av Jonny Hansen

I 25 år har Tromsø hatt betegnelsen "Idrettsbyen". Det er en betegnelse som illustrerer stor aktivitet, høyt nivå og mange eliteserieklubber i forskjellige idrettsgrener.

Det var midt på 1980-tallet at Tromsø fikk betegnelsen Idrettsbyen. Begrepet oppsto i kjølvannet av at BK Tromsø hadde dominert eliteserien i volleyball i flere år samtidig som Tromsø Idrettslag spilte seg opp i norsk eliteserie i fotball og ble cupmester i 1986 etter å ha sablet ned Lillestrøm 4-1 på Ullevaal.

Sist på 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet vant først Tromsø Skiklubs jentelag NM-stafetten i langrenn, Knut Arild Kvalheim ble norsk juniormester på skøyter og Tanja Torbergsen og Marie Tollefsen slo begge igjennom på skøytebanen, Tanja med flere norske mesterskap både i junior- og seniorklassen. Jan Lindvall og Arne Vidar Olsen tilhørte begge langrennseliten og Gisle Elvebakken markerte seg positivt med OL-deltakelse for Norge i kortbaneløp på skøyter.

Siden har begrepet Idrettsbyen blitt befestet gjennom Tromsø Storm sine bravader på basketballbanen, BK Tromsøs innsats innen volleyballsporten, Fløyas damelag som tok bronse i Toppserien både i 2004 og 2005, Martin Rypdal sine ferdigheter som Norges raskeste mann på friidrettsbanen og Alexander Os som sist vinter ble Europamester i skiskyting. Også skihopperen Daniel Forfang har satt Tromsø på kartet. Dessuten har bordtennisspillerne i byen markert seg positivt gjennom flere år, ikke minst i eliteserien.

Deltakerne i vinterens Landsmesterskap kommer med andre ord til en by hvor idrett er en viktig del av byens kulturliv og hvor toppidrettsutøvere er fostret nesten som perler på en snor gjennom 25 år.

27.09.2006

Tromsø Skøyteklubb