Byåsen IL Orientering

Info rekrutter 2022
VEDLEGG
Vis fil Info rekrutter 2023.pptx

Byåsen IL orienteringsavdeling starter opp ny sesong med orienteringstreninger for alle i alderen 8-16 år i april 2024.

Men det er også treningstilbud gjennom vinteren, se hjemmesiden og følg med på facebook-sidene under.

Mer detaljert info om oppmøte kommer på hjemmesiden.

Følg med på Facebooksidene til Byåsen Orientering; "Byåsen IL orienteringsskole" og "Byåsen IL orientering"

Fokus på treningene vil være:

• Bli trygg i skogen
  • Lær å lese kart og bruk av kompass
  • Fart og moro
  • Sosialt og inkluderende miljø

Orienteringstreningene er er i utgangspunktet tilpasset utøvere fra 3. klasse og oppover. Også yngre kan delta, men det forutsetter at de har med voksne til å hjelpe seg. Uansett barnets alder, bør foreldrene være med inntil utøverne blir trygge i skogen.

Utøverne vil etter grunnleggende opplæring følge de ulike treningsgruppene avhengig av alder, dvs 8-12 år, 13-14 år, 15-16 år eller junior/senior.

Treningene starter kl 18 om ikke annet er spesifisert og varer litt over en time. Oppmøte vil variere fra uke til uke. Detaljert info om oppmøtested til hver trening vil oppdateres i Spond. Se ellers også i treningsplanen under. Det kan komme endringer.

Treningsplanen for 2023 vises under:

Mens dere venter på at treningene starter så kan dere forsøke dere på dette nettbaserte kurset.

Info til foreldre

Link til presentasjon for foreldre. Her finner dere nyttig informasjon om treningstilbud og opplegg i orienteringsavdelinga for nye utøvere.

Spond:

For registrering av deltagelse på treningene, bruker vi Spond. Vi ber om at alle melder seg inn i spondgruppa: https://group.spond.com/MSFXD

Facebooksiden for orienteringsskolen er det lurt å følge (søk på "Byåsen IL orienteringsskole"). Viktig informasjon vil også bli lagt ut på hjemmesiden til o-avdelinga. Det er ei egen Facebookside for Orienteringsavdelinga som har litt mer generell informasjon om hva som skjer som dere kan følge med på (søk på "Byåsen IL Orientering").

Registrering av utøver

Oppfordrer alle til å registrere seg i MinIdrett. Der må man registrere seg mot Byåsen IL Orientering.

For registrering av deltagelse på trening vil vi bruke Spond. Vi ber om at alle melde seg inn i Spondgruppa via denne innmeldingslenken.

Utstyr

Alle treningene foregår utendørs så man må kle seg etter været og husk at man også skal være ute i skogen, men det er greit å ha på treningsutsyr som er lett å bevege seg i. Man bør unngå å bruke de fineste joggeskoene. Utover treningsklær bør man ha et kompass. Dersom man ønsker å delta på løp, så bør man kjøpe en tidtakingsbrikke. Orienteringsforbundet har satt samme en pakke med kompass og tidtakingsbrikke som vi selger gjennom klubben (se bilde) (NB! begrenset antall). Denne pakken selges til kr 655, mens veiledende pris er kr 1200. Mer informasjon om utstyr til orientering finnes her.

Ungdomsløp

Orientering som konkurranseidrett egner seg for alle, og de fleste arrangementer har løyper og klasser for de aller yngste og til elite og superveteran. Orientering er en morsom idrett for hele familien. Ungdomsløpene er spesielt er tilrettelagt for yngre utøvere opp til 16 år. Der er det tilpassede løyper for ulike ferdighetsnivå. I nybegynnerklassene er det mulig å gå flere sammen, og voksne kan gjerne være med som følge. Nybegynnerklasser har premiering til alle deltakere. Terminliste for ungdomsløpene finnes her.

Påmelding til o-løp skjer gjennom et system som heter Eventor. Der kan dere registrere dere som bruker (link). I dette systemet ligger terminlisten for samtlige løp i Norge. Dersom dere får problemer med dette, kan dere kontakte Gøril Eide (goril.eide[+]trondheim.kommune.no).

Mer info om ungdomsløp er vist i presentasjon som ligger her.

Ta kontakt med Maja Berger (930 11 826/ majaberger81[+]gmail.com ) eller Børge Leiren (97 01 07 85 / borgeleiren[+]gmail.com) dersom dere har noen spørsmål.