Skeid

Jack Farem

Artikkelen ble skrevet av Eirik Lindahl til klubbavisa Sa-Sa-Sa i 2006.

Etter krigen hadde bare én laget hattrick i en cupfinale før Jack «Jacken» Farem - Marlow Bråthen fra Lyn. Men ingen har klart det etter Jack.

Jack Farem «Jacken» med hendene opp over hodet i midten av bildet

Hattricket mot Lillestrøm i 1955 kom slik:
• 49 min: - Hansern kasta inn til meg. Han så at keepern sto langt ute, og ropte «lobb»! Og jammen dalte’n inn. Det var vel egentlig mest en keepertabbe
• 76 min: - Det var litt av en perle. Jeg klinte til fra over 25 meter, med venstra, og ballen satt i vinkel’n. Jeg var høyrebeint, men hadde trent mye med venstre, så jeg ble vel mindre overrasket en mange andre.
• 83 min: - Ballen havnet foran mål, og jeg fikk slått den inn fra bare tre-fire meter. Ballen var glatt, og keepern fikk ikke tak i den, selv om han kastet seg.

Innlegget
Likevel er det ikke sine egne mål Jack Farem er mest fornøyd med: - Jeg er faktisk mest stolt av innlegget til den andre goalen. Jeg spilte venstreving, og fikk en veldig lang ball fra Finn Gundersen. Men jeg nådde den akkurat ved cornerflagget og fikk slengt den inn foran mål med venstrefoten. Og der var Hennum og headet kontant i mål, sier han.

Overraskelsen
Før kampen var det få som hadde tenkt seg at nettopp Jack Farem skulle bli kampens goalgetter. Han hadde nokså nylig spilt seg inn på laget, og Dagbladets tips om Skeids finalelag hadde for eksempel ikke tatt ham med. Men Jack tok det med ro:

- Brede Borgen sa til meg etter semifinalen mot Viking at han ikke ville forandre på laget, og det stolte jeg på.

Jack husker ennå brølet fra over 35.000 tilskuere da laget kom opp fra garderoben: - Da følte jeg meg liten. Jeg hadde sittet på benken i finalen året før, men dette var noe annet.

Knottene
Det viste seg ganske fort at Skeid-spillerne var bedre skodd for det sleipe underlaget enn Lillestrøm. Skeid hadde spilt en seriekamp i regntunge Trøndelag en uke tidligere, og hadde fått tak i ekstra lange knotter til den kampen. De kom til nytte i finalen også. Til slutt sto det hele 5-0 over stakkars Lillestrøm.

Mistet ballen
Banketten på Rosekjelleren ble naturlig nok livlig. Blant annet fikk de tre beste spillerne i finalen en stor sjokoladeball av Dagbladet.

- Men jeg fikk aldri smakt noe på’n. Den forsvant i løpet av natta, smiler Jack. Før han legger til: - Men dagen etter var det jo ganske moro å komme på trikken, da ...

Også fra Skeids neste cupfinale i 1956 har Jack Farem vinnermedalje. I 1958 spilte han alle kampene til og med kvarten, men i finalen var han reserve igjen. I 1960 la han opp – etter rundt 15 år med A-lagsfotball.

Oppdaget talenter
Jacks bidrag til Skeid-historien var ikke slutt med det. I 1962 trente hans Skeids juniorlag til et NM-gull. På laget var det typer som han mente A-lagstrener Brede Borgen burde ta en titt på. Navn som Pål Sætrang, Erik Mejlo og Terje Gulbrandsen ble nevnt. Borgens førsteinntrykk var først overraskende negativt, men han ombestemte seg heldigvis i tide. Resultatet vil i hvert fall seierssikre Fredrikstad-spillere fra cupfinalen i 1963 huske!

NM-mestere i 1955. (Første rekke f.v) Jan Gulbrandsen, Arne Vinter, Øivind Johanessen, Knut Gudem, Finn Gundersen 2.rekke Jan Erik Wold, Hans Nordahl, Leif Belgen, Harald Hennum, Jack Farem og Bernhard Johansen

Det beste laget
Det var vel ikke så dårlig det laget Jack Farem spilte på i 1950-åra heller? I følge Jack stilte trener Brede Borgen i hvert fall med de så å si de samme spillerne i 37-38 kamper på rad – og det var ikke fordi han manglet alternativer.

- Jeg tror 55-laget må ha vært det beste Skeid noen gang har hatt, sier Jack Farem, og peker på lagbildet i trappa hjemme.

Fakta om «Jacken»
• Født 22.12 1927.
• Bodde først på Kjelsås, så på Manglerud, der han fortsatt bor.
• Kom til Skeid i 1954 fra Sandaker, men ble overtalt av sin gode keepervenn Øivind «King Kong» Johannessen til å gå over til Skeid.
• Spilte oftest defensiv midtbane på venstresida (venstrehalf). Ble også brukt som ving, som i finalen i 1955.
• Ingen storscorer, hattricket i 1955 til tross. I seriestatistikken har han 4 mål på 57 kamper.
• La opp i 1960, forøvrig akkurat samtidig med legendariske Hans «Hansern» Nordahl og «King Kong ».

• I det sivile jobbet han lenge i blant annet Torshov Sport. Er nå med i Skeid Eldres, og koser seg om sommeren på Hvaler med å bytte historier med gamle Fredrikstad-stjerner.

Hva er et hattrick?
Det finnes ikke noe ekte eller uekte hattrick, bare hattrick. Kravet er: Tre mål av samme person, i samme omgang, uten andre mål i mellom. Alt annet telles som vanlige mål. Det sier Arne Scheie eksklusivt til Sa-Sa-Sa. Og han vet det! Skulle du lure på hva som er verdens raskeste hattrick, så har selvsagt Arne også svaret: - Det tok 89 sekunder. Hattricket ble utført av Magnus Arvidsson for Hässelholm i Skåne i en 2.divisjonskamp i 1995.