Skeid

Finn Gundersen

Artikkelen er skrevet av Eirik Lindahl til klubbavisa Sa-Sa-Sa i 2006.

Finn Gundersen spilte offensiv midtbane på Skeids fryktede mesterlag på 50-tallet. Spillere som «Hansern» og «Jonas» er nok mer kjente, men bare Finn Gundersen kan se tilbake på et toårig proffliv i Italia.

REDDENDE ENGEL: At også nordmenn kan gå av hengslene fikk Finn erfare da Skeids plass i 1.div. var berget. Men der sluttet vel likheten mellom Verona og Åråsen.

- Det var flere som var bedre enn meg, så det var egentlig bare flaks at jeg kom dit, sier Finn Gundersen beskjedent.

Oppdaget
- Jeg spilte en høstlandskamp på Ullevål mot Sverige i 1956. Vi vant 3-1, og jeg scora to mål. På tribunen satt treneren til Verona for å se etter forsterkninger til laget, som lå godt an til å rykke opp i serie A. Svenskene hadde jo på den tida flere sterke spillere. Så ble det i stedet meg han plukket ut, sier Gundersen.

Men kontrakt ble det først sommeren etter, da Veronas opprykk var klart. En norskgift italiensk mellommann hentet Finn på hytta på Nesodden, og så bar det rett på flyet til Milano, i ferieklær - og uten pass!

Kontrakten
Han kom seg da fra flyplassen etter hvert, og i Verona ventet trener Piccoli med kontrakten:

- Jeg skulle få 180.000 norske kroner for to år, tre ganger det jeg tjente som rørlegger. Så det var bare å skrive under. I Verona fikk den lille familien leilighet i nærheten av stadion, som da lå midt i byen. Under dem bodde en av de andre spillerne, som de snart ble gode venner med. Og så var det tid for første hjemmekamp, mot Vicenza.

ALLE GUTTA: Finn kunne ikke et ord italiensk da han kom, men å stå stramt på lagbilder hadde han ingen problemer med.

Helten

- Det var lenge målløst, til jeg fikk en tversoverpasning. Jeg dro til på hel volley fra tjue meter, og ballen føyk inn i krysset!

Flere mål ble det ikke, så Finn ble matchvinner i hjemmedebuten. Han var likevel totalt uforberedt på reaksjonene til fansen:

- Jeg skjønte ikke hvorfor massøren holdt meg igjen i over en time i garderoben, men til slutt måtte han også gå hjem. Da vi kom ut på gata, var det svart av folk som alle ropte på «Gondersen». De løftet meg opp og bar meg helt hjem. Men det var ikke slutt med det. De ble stående utenfor huset, og jeg måtte ut på balkongen.

Nedrykk
Resten av sesongen gikk dessverre ikke helt Veronas vei, så med snau margin bar det ned i serie B igjen.

- Men vi slo da i hvert fall Milan, med legendariske Nisse Liedholm på laget, som vant hele serien. Jeg ble også kjent med engelske John Charles, som da var proff i Juventus. Vi har møttes seinere igjen i Leeds.

Etter et år i serie B, var kontrakten med Verona ute. Familien likte seg godt i Italia, og Bari meldte sin interesse for den skuddsterke nordmannen.

Hjemover
I Norge sleit Skeid for å berge plassen i den nye 10-klubbserien. Lagleder Per Laurentz var ofte i telefonen, og bønnene om Italia-hjelp ble til slutt for sterke. Familien Gundersen pakket og dro hjem. Og så ble det, nesten selvsagt, også Finn som avgjorde mot Lillestrøm, i den aller siste seriekampen, så Skeid klarte seg.

Slemmestad
Finn Gundersen la opp i 1962, da det kom et tilbud fra Slemmestad om å bli banemester om sommeren og rørlegger på fabrikken om vinteren. Siden har han bodd der med sin Anne-Marie fra Grünerløkka. Og der har vel den tidligere Italia-proffen et overdådig palass?

- Nei, jeg ble nok rikere på minner og vennskap enn på penger. Penger har forresten aldri vært viktig for meg. Men jeg kom hjem med en Opel Rekord.

Fakta Finn Gundersen
• Født 16.april 1933
• Gikk samtidig med «Jonas» Gulbrandsen på Grünerløkka skole. Utlært rørlegger.
• Kom til Skeid fra Strong i 1951
• Norgesmester med A-laget i 1954, 55 og 56.
• 250 kamper på Skeids A-lag. 10 A-landslagskamper.
• Proff i Hellas Verona, Italia, i to år, fra høsten 1957.
• La opp i mai 1962, men spilte etterpå fem sesonger for Slemmestad i 4.div.
• Spilte også ishockey for Tigrene. Har over 30 landskamper, inkl. 3 VM og OL i Oslo i 1952.
• Gift med Anne-Marie siden 1954, 3 døtre, 5 barnebarn.
• Har fortsatt nær kontakt med midtbanekollega i Verona, Mario Tesconi. Seinest i fjor var hele storfamilien «Gondersen» på besøk hos ham i Venezia.

VENN FOR LIVET: Mario Tesconi (t.v.) bodde under Finn, og de treffes fortsatt. Treneren Angelo Piccioli, som hentet Finn til klubben (i midten), fikk derimot sparken etter hvert.

Nordmenn i Italia
Per Bredesen fra Ørn Horten var den første nordmannen i serie A på 50-tallet. Han spilte blant annet for Milan. Men også Knut Andersen (Skeid/Genoa), Ragnar Larsen (Sandaker/Lazio) og Arne Kotte (Steinkjer/Palermo) var nedover en tur før Finn kom til Verona i 1957. Seinere ble det betydelig lengre mellom nordmennene.