Skeid

1940: Tap for Fredrikstad

Det ble en annerledes finale dette året. Helt improvisert reiste publikum seg på stadion og sang «Ja, vi elsker» før lagene kom på banen.

31 410 tilskuere på Ullevål ble ny publikumsrekord. Skeid tapte finalen 3-0 - det skulle vise seg at Fredrikstad var best både teknisk og fysisk. Første omgang var stor og velspilt, og stillingen var 1-0 til Fredrikstad ved pause.

Andre omgang ble meget dramatisk, men Skeid-laget ble for veikt i forhold til sine sterke og velspillende motstandere, heter det i historiebøkene til Skeid.

Avisene konkluderte med at Skeid ennå ikke har den nødvendige erfaring fra NM-sluttspill til å kunne dra i land seieren.

Skeid stilte med følgende lag: Knut Arnevåg, Halvdan Dyhre, Einar Trondsen, Willy Sundblad, John Bøhleng, Gustav Rehn, Henry Mathiesen, Hans Nordahl, Brede Borgen, Per Laurendz og Paul Sætrang.