Gullhaug IL

Gullhaug Idrettslag ble stiftet 5 august 1974.

Gullhaug Idrettslag sendte sin søknad til Norges Idrettsforbund ca. 1 måned senere, den 4 september i 1974. Den gang hadde klubben 39 mannlige medlemmer over 17 år og 37 menn under 17 år. På søknaden går det frem at ingen kvinner var tilsluttet idrettslaget.

Formannen i GIL het den gang Svein Olaf Andersen, og i svarbrevet fra NIF datert 25. september - 1974 blir klubben tatt opp som medlem i NIF gjennom Vestfold Fotballkrets. Per i dag har Gullhaug Il fortsatt problemer med å rekruttere kvinnelige medlemmer og utøvere, dette har gjennom 40 årene gått i bølger.

Gullhaug IL var opprinnelig et fotballklubb for seniorfotball, menn. Ganske raskt ble barn og ungdomsfotball også innlemmet og klubben har stilt lag i de fleste alderbestemte klassene opp gjennom de siste 40 årene. Klubben har definitivt vært en breddeklubb med fokus på mangfold, lek og aktivitet.

Det har vært en aktiv og stor kvinne / jentefotballgruppe i Gullhaug med senior og jentelag. Per i dag samarbeider vi med HIF da rekrutteringen til jentefotballen de siste årene har vist seg for liten til å opprettholde tilbud i to klubber.

FARGERIK FOTBALL
Holmestrand Kommune v/flyktningkonsulent Unni Lerum og Barnevernspedagog Arild Ramstad startet for noen år siden et integreringsprosjekt sammen med Gullhaug IL. Vi hadde flere av GIL's fotballgrupper som arbeisverktøy for å inkludere flerkulturelle barn, i Vestfold fotballkrets sitt fotballtilbud. Dengang var det 12 barn i alderen 8-16 år med flerkulturell bakgrunn som deltok i prosjektet.

Norges Fotball Forbund skriver i sin Tiltaksplan for 2004 - 2005: "Alle som har lyst skal få lov til å spille fotball, uavhengig av kulturell bakgrunn" og at Fargerik Fotball innebefatter alt som har med aktiviteter med flerkulturell bakgrunn å gjøre. Gullhaug IL ser positivt på den tilveksten som kom til klubben, gjennom Fargerik Fotball og "En gladere hverdag" bidrar Gullhaug IL sterkt til kommune og nærmiljø samt at det var mange potensielle A-lagsspillere blant disse spillerne.

Arild Ramstad, som var styremedlem i Gullhaug IL, var fagansvarlig for Fargerik Fotball i Vestfold Fotballkrets. Klubber/kommuner som ønsket mer opplysning om Fargerik Fotball kunne kontakte Arild Ramstad, som forøvrig ikke lenger bor i Holmestrand.

Her finner du en avisartikkel: "Integreres gjennom fotball" med Arild Ramstad.

BANER OG ANLEGG
Opp gjennom årene har Gullhaug IL har store vyer og planer for området rundt klubbhuset. Klubben er så heldig at det ligger nært inntil et skogsområde med turstier like ved Botne skole. GIL hadde i en 5 årsperiode (2005-2009) planer om å bygge et nærmiljøanlegg i tilknytning til området på Gullhaug.
Avisutklipp fra Jarlsberg 2005: Stort anlegg for idrett og leik.  Dette fikk GIL aldri realisert, men vi har fått til ny kunstgressbane og ballbinge med målene 15,6m x 23,5 m levert den 11 juni 2011 med hjelp av Bingen sportssystemner AS, tippemidler og Norges Fotballforbund. Dette ble høytidelig innviet på GIL cupen sitt 30 års jubileum lørdag 27. august 2011. Norges Fotballforbund var representert med tidligere president Per Ravn Omdal og Holmedstrand skolekorps spilte.

Gullhaug IL har sine fasiliteter i Gurannveien 25, ovenfor Botne skole. Følgende fasiliteter er tilgjengelige;

• Klubbhus (eid av Holmestrand kommune, men bygd som klubbhus)
  • 1 full 11’er - gress
  • 1 full 7’er – kunstgress (bygd og finansiert av Gullhaug IL)
  • 1 full 5’er bane – gress (bak hovedbane)
  • Ballbinge for alle – (bygd og finansiert av Gullhaug IL) ikke til organisert fotball!

Fasilitetene utnyttes så godt som mulig for å tilfredsstille lagenes behov.

Kunstgressbanen brøytes gjennom vinteren, klubben har investert i egen traktor for å opprettholde treningstilbud gjennom vinteren.

Gullhaug IL - Stiftet 1974

Adresse: Gullhaug Idrettspark, Postboks 45, 3088 Holmestrand