Byåsen Langrenn

Stafettuttak

Uttak til stafetter for løpere i Byåsen IL Langrenn.

I hovedsak er følgende "regler" gjeldende som veiledning for trenere og oppmenn:

NM senior

De antatt beste lagene har laveste lagsnummer for å oppnå best startspor. Alle lagene rangeres etter resultater spesielt oppnådd i NM.

KM stafett

Gjelder fra 13 år og oppover. 1.lagene er det som er antatt å være beste lag for å delta i kampen om medaljene. For klasse 13-14 år så stiller man med ett toppet jente- og guttelag (ellers jevne lag). Samme prinispp anbefales også brukt for 15-16 år.

Øvrige stafetter

• Senior: Lag med laveste startnummer er de antatt beste lagene.
  • Junior: Lag med laveste startnummer er de antatt beste lagene. Om ønskelig blant utøverne kan man med fordel stille med jevne lag i noen stafetter.
  • 15-16 år: Lag med laveste startnummer er de antatt beste lagene. Flere stafetter kan med fordel ha lag som er så jevne som mulig. Det må avklares ved sesongstart hvilke stafetter hvor det skal stilles med toppede eller jevne lag slik at dette er kjent for utøvere og foreldre.
  • 13-14 år: Lagene bør settes opp så jevne som mulig med unntak av KM stafett hvor man stiller med et toppet jente- og guttelag (ellers jevne lag).
  • 12 år og yngre: Alle lag settes opp så jevne som mulig. Disse klassene er ikke definert som KM-klasser.

Generelt

I de yngre årsklassene kan det være en fordel at de eldste/beste løper går 1. etappe. Dette gjelder spesielt i klasse 8-10 år ettersom det kan være litt mer hektisk ved start på 1. etappe enn de øvrige etappene.

Ved mangel på løper i et lag, kan løper fra yngre årsklasse gå på lag for eldre årsklasse. Dette skal imidlertid ikke benyttes som mulighet for å toppe lag i andre årsklasser på bekostning av utøvere som allerede er i gjeldende årsklasse. Det er en forutsetning at  bytte av årsklasse heller ikke går ut over lag i opprinnelig årsklasse til utøver. Jenter kan gå på guttelag i samme årsklasse om nødvendig. Som siste utvei kan løper fra annen klubb hentes for å stille som mix-lag.

Laguttak

Det er oppmenn som tar ut lag i samarbeid med trenere. Både utøvere og foreldre skal være lojale mot og respektere alle laguttak. Stafetter skal være gøy for alle (uansett nivå) og med lagsfølelse og stolthet for å representere Byåsen IL.

Byåsen IL Langrenn- Pb.9213 -7424 Trondheim.