Vigør

Fotballagene

Fotballen i OGSY

Rent fotballmessig har klubben et kvinnelag som spiller i den kenyanske eliteserien. Faktisk er klubbens grunnlegger og leder, James Waithaka, mannen bak kvinnefotballen i Kenya. Dette ble startet tidlig på 90-tallet. I OGSY er spesielt unge kvinner et hovedfokus, der spesielt kvinner har et vanskelig og spesielt "skjebnebestemt" liv i slummen.

Kvinnelaget, hvorav alle er fra eller bor i slummen, endte sist år på tredjeplass i den kenyanske eliteserien. Mye av hovedårsaken til at laget ikke vant serien, dreier seg om mangel på transportmidler og penger til å kunne stille på alle kamper. Klubben har 6 kvinnespillere på det kenyanske landslaget og 5 på U-landslaget.

Ungdomslagene

En fascinerende ting med jentene på seniorlaget er at de må drive det som blir kalt "Community Service" for å spille i klubben. Det vil si at man på laget finner 30 spillere, hvorav alle 30 trener sitt eget lag av slumbarn og ungdom. Der seniorlaget trener sammen 3 ganger i uken +/-kamp, tar alle jentene fra seniorlaget med seg 3 baller etter hver trening og trener sine respektive lag de andre 3 dagene i uken. I tillegg får heller ikke seniorspillere lønn, men gaver og oppfølging utenfor banen fra OGSY.

”OGSY er en klubb og organisasjon som er akkurat stor nok til at den kan utrette store ting, og akkurat liten nok til at vært eneste bidrag, har en ufattelig stor betydning!”

På lagene seniorspillerne trener er det ca. 15 spillere på hvert lag. Noe som betyr at det ca. er (30*15) 450 ungdommer i klubben. Her er det fra 10-14 år 28 lag. Så er det også 2 rene jentelag fra 14 år og eldre. Det er dessverre ingen guttelag i eldre klasser, men alt dette handler om ressurser, støtte og prioriteringer. Heldigvis har klubben en avtale med Torsca og Gor som er to toppklubber innen herrefotballen i Kenya. Disse klubbene driver akademi som gir rom for at ekstra talentfulle OGSY-gutter kan komme og gå på akademiet der. Skulle de så senere bli tilbudt en proffkontrakt vil OGSY få penger og en slags kompensasjon.

OGSY har ikke mye fotballutstyr og er svært avhengige av støtte både i penger og i materielle gaver for at klubben kan utvides, bli enda bedre både på fotballbanen, og utenfor, der de virkelig store utfordringene ligger.

FK Vigør
  Postboks 7061 Vestheiene, 4674 Kristiansand (post)
  Hellemyrbakken 70, 4628 Kristiansand (kart)  (besøk)
  Tlf: 48 50 90 60   Epost: post@fkvigor.no