Øvre Eiker Svømmeklubb

De fem svømmearter

De fem svømmearter

På åpne stevner vil svømmerne bli vurdert av dommere om de svømmer etter regelverket. Nedenfor vil du finne de viktigste reglene innenfor hver svømmeart.

Fri

  • Her er det meste tillatt bortsett fra å gå på bunnen av bassenget eller trekke seg i baneskillet.
  • I fri kan man svømme hva man vil, men nesten alle velger crawl da dette er den raskeste svømmearten.
  • Viktig tips for å bli en god crawlsvømmer er at man ser rett ned på bunnen av bassenget når man ikke puster. Når man tar et pust er det viktig å gli hodet til siden – ta et raskt pust – for så å gli hodet ned igjen så man ser på bunnen. (En vanlig begynnerfeil er at man isteden for å gli hodet til siden – løfter hodet opp – og puster fremover).

Rygg

  • Rygg må som svømmearten heter svømmes på ryggen.
  • Eneste gang en svømmer har lov til å være på magen er på det siste taket før en vending. Her har svømmeren lov til å gå over på magen å ta et crawl-armtak. – Men husk at du har ikke lov til å bli liggende på magen etter armtaket så da må du vende.
  • Innslaget skjer på ryggen med en arm.
  • Hvert basseng har ryggvendingsflagg plassert 5 m fra kanten. Det er viktig at svømmerne lærer seg å telle hvor mange tak de bruker fra flagget og til veggen. Dette gjør ryggvendingene og innslaget mye enklere. Det er vanlig at en svømmer tar et eller flere tak fra flagget, ved et innslag, enn ved en vending.
  • Viktig tips for å bli en god ryggsvømmer er at hodet ligger i vannet og man ser rett opp i taket – at hoften ligger høyt i vannet (magen ligger i vannflaten) – og at armene beveger seg kontinuerlig.

Bryst

  • Den viktigste regelen i bryst er at i bensparket må bena være parallelle, dvs. at de gjør det samme. (Sakse-ben er ikke lov).
  • Man må puste mellom hvert tak.
  • Ved vending og innslag må begge hendene berøre veggen samtidig.
  • Man har kun lov til å ta et undervannstak etter start og vending. Et undervannstak gjøres ved at man sparker fra veggen under vann i strømlinje – teller til 3 – tar så et stort armtak som ender med hendene på hofta – teller til 2 og til slutt et benspark hvor armene samtidig føres opp og frem slik at man kommer til overflaten i strømlinje.
  • Viktig tips for å bli en god brystsvømmer er å gli mellom hvert tak i ”strømlinje”.

Butterfly

  • Den viktigste reglen i butterfly er at armene må være over vannet i fremføringen. Den vanligste feilen nybegynnere gjør er at armene subber vannflaten på vei fremover.
  • Bena må være samlet under kicket.
  • Ved vending og innslag må begge hendene berøre veggen samtidig.
  • Viktig tips for å bli en god butterflysvømmer er rytme og koordinering. Butterfly føles ofte mer tungt og slitsomt enn de andre svømmeartene. Dette er hovedsakelig et tegn på manglende timing og koordinering mellom bensparkene, armtak og pust. Ideelt sett har man to benspark for hvert armtak. Ett når armene går ned i vannet og ett når armene forlater vannet (det andre er det viktigste for det er dette som hjelper armene frem over vannet). Det er viktig å begynne pustingen i det armene forlater vannet og det er viktig å få hodet ned i vannet igjen før armene.

Medley

  • Medley består av alle fire svømmeartene.
  • Individuell medley svømmes i rekkefølgen butterfly – rygg – bryst og crawl
  • På stafett svømmes medley i rekkefølgen rygg – bryst – butterfly og crawl.
  • Ellers er reglene i medley de samme som for de individuelle svømmeartene (bortsett fra at fri er erstattet med crawl).
  • Medleyvendingene:
    • Butterfly til rygg – på magen med to hender samtidig i veggen og fraspark på ryggen i strømlinje.
    • Rygg til bryst – på ryggen med en hånd i veggen og sparker fra på magen i strømlinje.
    • Bryst til crawl – på magen med to hender samtidig i veggen og fraspark på magen i strømlinje

Øvre Eiker Svømmeklubb

Postboks 241 - 3301 HOKKSUND

©2018 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift