Byåsen Langrenn

Dalgårdstafetten historikk

Byåsen IL ble startet 30. oktober i 1921. Laget er et av landets største idrettslag med ca. 3000 medlemmer. Foruten langrenn, har laget i dag avdelinger for allidrett, forball, friidrett, hopp/kombinert, håndball, orientering og trim. Laget har også en teatergruppe.

Skiidretten stod på programmet fra første dag. Siden starten i 1921 har det vært arrangert utallige skirenn på Byåsen. I lagets regi ble det første rennet arrangert vinteren 1922. Langrennsavdelingen har i dag fått sin arena i Nilsbyen, med garderober og arenabygg. Både Uglarennet og Dalgårdstafetten arrangeres herfra etter å hatt en omflakkende tilværelse i tidligere tider.

Dalgårdstafetten ble første gang arrangert i 12. februar 1978 på Dalgård idrettsanlegg, herav navnet. Klassene som deltok i den første stafetten var; G/J 10-11 år, G/J 12-13 år og G/J 14-15 år. Det ble satt opp vandrerpremier til vinnerlaget i hver klasse og disse måtte vinnes av samme klubb 3 ganger for å få de til odel og eie. Rennledere i den første Dalgårdstafetten var Per Ottesen og Pål Benum. Her er programmet fra det første stafetten (scannet versjon): TRYKK HER

For Byåsen IL så har etter hvert denne stafetten blitt det største skiarrangementet vi har i løpet av vinteren med i overkant av 300 lag over 3 etapper. Stafetten arrangeres nå i Nilsbyen og har med det store deltagerantallet gjort at man er på grensen av hva anlegget i Nilsbyen tåler med hensyn på parkeringsmuligheter og sikkerheten til de aktive, støtteapparat og publikum.

Arrangementet har hatt som filosofi at rennet skal forgå som et lysløyperenn på en ukedag, i tillegg til at løypelengdene er litt kortere enn vanlig, spesielt for de eldste løperne. Vi har også prioritert å ha med deltagere fra de yngste på 8 år opp til senior. Stafetten har siden fristil gjorde sitt inntog, blitt arrangert i denne stilarten.

Dalgårdstafetten skiftet navn til Fischerstafetten i 2010. I 2013 tok vi tilbake det opprinnelige navnet Dalgårdstafetten.

2022:

Dalgårdstafetten ble arrangert for 42. gang med 90 lag i aldersklassene 8-16 år.

2021:

Dalgårdstafetten ble ikke arranert dette året pga begrensninger for idrettsarrangement som følge av koronasiyuasjonen.

2020:

Dalgårdstafetten skulle blitt arrrangert 25. mars ble avlyst torsdag 12. mars ihht anbedalinger fra NSF om å stoppe all aktivitet for å hindre spredning av Korona-virus. Les mere her.

2019:

Dalgårdstafetten ble arrangert onsdag 27. mars i Nilsbyen. 160 lag (kun 8-16 år, ikke junior og senior). Arrangert for 41. gang

2018:

Dalgårdstafetten ble arrangert onsdag 10. januar i Nilsbyen. 220 lag. Resultatliste: TRYKK HER (pdf-format). Arrangert for 40. gang

2017:

Sparebank 1 Dalgårdstafetten ble arrangert onsdag 11. januar i Nilsbyen. Fin kveld i med tett snøfall. Våte penger på parkeringa og våte startnr.  God gjennomført arrangement, eksemplariske publikum og utøvere, og ikke minst stor frivilligehet fra medlemsmassen. Totalt antall lag var 199. Resultatliste: TRYKK HER. Arrangert for 39. gang.

2016:

Sparebank 1 stafetten (tidl. Dalgårdstafetten) ble arrangert onsdag 13. januar i Granåsen. Rennet måtte flyttes til Granåsen pga. snømangel i Nilsbyen. I Granåsen var det blitt produsert masse kunstsnø og forholdene var kjempefine. Minus 12-14 gr under rennet. Totalt startet 199 lag. Resultatliste: TRYKK HER. Arrangert for 38. gang. Vi forandret navn til Sparebank 1 stafetten siden vi fikk Sparebank 1 som hovedsamrbeidspartner.

2015:

Dalgårdstafetten 2015 ble arrangert onsdag 14. januar. Kjempefin kveld i Nilsbyen. Ett par minusgrader og gnistrende forhold. Totalt 190 lag. Reultatliste: TRYKK HER. Arrangert for 37. gang.

2014:

Skulle opprinnelig ha blitt arrangert onsdag 15. januar, men det var ikke snø hverken i Nilsbyen eller Granåsen da. Ble flyttet til 22. januar til Granåsen, men til tross for iherdig snøproduksjon så ble det ikke forhold for å arrangere da. Nytt og siste forsøk ble gjort onsdag 29. januar. Da lyktes vi endelig å gjennomføre stafetten på kunstsnø i Granåsen. Resultatliste: TRYKK HER. Relatert nyhet fra stafetten i 2014: TRYKK HER. Antall fullførte lag var 188 stk. 564 stk deltok denne kvelden. Dette var første gang at stafetten ble gjennomført i Granåsen. Dalgårdstafetten ble arrangert for 36. gang.

2013:

Avlyst for første gang. Skulle opprinnelig blitt arrangert 23. januar, men dårlige snørforhold gjorde at vi mått avlyse. Stafetten ble flyttet til 6. april, men av ulike årsaker ble den avlyst da også.

2012:

Arrangert onsdag 18. januar 2012. Det var bra med snø, vindstille og -2 grader. En flott skikveld.  Antall fullførte lag var 294 stk. Dvs. at hele 882 aktive deltok i  stafetten. Ikke mulig å parkere på myra, måtte derfor ha busstransport fra Granåsen. Dalgårdstafetten ble arrangert for 35. gang.

Byåsen IL Langrenn- Pb.9213 -7424 Trondheim.