Mer om koronatiltak: Tenk deg godt om før du drar ut på kajakktur

Skal du ut og padle i disse koronatider, må du tenke ekstra godt på sikkerheten for å ikke belaste nødetatene unødvendig.

Påsken nærmer seg med stormskritt, brakkesyken rir, og sosialiseringsgenet looper. Det eneste vi padlere vil, er å nyte dager på vannet sammen med gode padlevenner. Og så er det dessverre slik, at padleverden slik vi kjenner den, er satt på vent enda en stund. Når det er sagt, betyr ikke det at vi ikke kan padle eller nyte naturen, men vi må gjøre noen ekstra tiltak for å følge myndighetenes anbefalinger.

I tillegg til informasjon vi allerede har delt, så ønsker vi at dere tenker en ekstra gang gjennom blant annet hvilket sikkerhetsutstyr dere tar med dere. Husk ekstra åre, årepose/pute, pumpe og taueline. Ha alltid med tørt og varm skift i vanntett pose. Tørrdrakt er en selvfølge frem til vannet holder badetemperatur, for vi kler oss etter vanntemperaturen og ikke gradestokken på land. Skulle det bli en velt, så er egenredning måten å komme seg tilbake i båten på nå. Ved kameratredning vil man være nærmere hverandre enn det helsemyndighetene anbefaler på minst én meter, helst to eller fler. Ekstra mat, varm og kald drikke, sjokolade/energibar mm bør også være med i kajakken. Værmeldingen må også studeres nøyere, og turer bør bare foregå når det er rolige vindforhold. Lek i bølger, brottpadling og lange krysninger i åpent farvann må vente til Verden er tilbake til mer normale tilstander.

Husk at alle må ta med alt av utstyr, uavhengig av om man drar på tur alene eller med en venn. Og tenk hele tiden, at padling skal foregå med størst mulig sikkerhetsmargin, for å sikre at du ikke kommer i en situasjon hvor du belaster redningsselskapet eller andre nødetater.

Den viktigste jobben vi skal gjøre nå, er å være med på å stoppe smitten! Med dette ønsker vi alle våre medlemmer en riktig god påske!💦🐣🐥💦