Fredrikstad og Sarpsborg Kajakklubb

Storesand camping

Storesand ligger rett nord for Skjærhalden på Hvaler og inngår i Ytre Hvaler nasjonalpark. En 500 meter lang sørvestvendt grunn sandstrand som er unikt i Østfoldskjærgården. Teltplassen er bilfri, men man kan kjøre ned og laste av kajakken ca 300 meter fra teltplassen. Tralle kan være lurt, men det går uten også. I 2020 ble det bygget nytt servicebygg med dusj og wc.

Det er også et friluftshus med kafe som serverer lunsj- og middagsretter. Deltagerne må ha med alt utstyr selv, inkludert kokeutstyr. Frosk stiller med felles grill begge kvelder og rekebord lørdag kveld (egen påmelding til rekebordet). Stol og evnt et lite bord er også lurt å ha med. Det er drikkevann tilgjengelig. Det er mulig å handle mat i butikk på Hvaler, ca 1 km unna.

Storesand tilhører Hvaler nasjonalpark og har sårbar natur. Det er bare lov til å telte på venstre side av veien ned til friluftshuset, høyre side av veien er landskapsvernområde. Det er streng forbudt med åpen ild, kun primus er lov å bruke. Det er Oslofjordens Friluftsråd som driver som driver campingplassen sammen med Hvaler kommune. Fredrikstad og Sarpsborg kajakklubb leier området av Oslofjordens friluftsråd for å arrangere arrangementet på Storesand.

KART: https://kart.gulesider.no/m/cmIGu

Fredrikstad og Sarpsborg Kajakklubb