Skeid

Skeids opprinnelse

Av Eirik Lindahl

Skeids formelle stiftelsesdato er 1.januar 1915. Men datoen er ikke helt korrekt, for det var faktisk en annen klubb som ble stiftet akkurat den dagen, nemlig Kristiania Ballklubb.

Så hvordan kan det ha seg at Skeid har samme dato? Og hvorfor har Skeid to forskjellige sett klubbfarger: rødt og blått, og gult og svart?

Historien om Skeid begynner med Torshaug Idrætsforening, stiftet 30.juni 1909. Klubben drev ikke bare med fotball, men også friidrett og boksing.*

På den tida var det bare én kommunal fotballbane i byen, Frogner stadion, mens Bislett var privateid (!). Baneproblemet gjorde at Torshaug-gutta ikke kom med i fotballkretsen, men trente i Bjølsenparken.

Men det var også flere andre lag som brukte Bjølsen-parken, blant annet Sagene Ungdomsforening og Bjølsen Fodboldklubb. Sistnevnte hadde oppnådd en plass i kretsens seriesystem, men hadde fått problemer med å stille lag. "Noen snakket sammen", som det heter, og ble enige om at Torshaug-gutta burde overta plassen.

For å få til dette, ble en ny klubb stiftet i mars/april 1912, med navnet Njord. De fleste fotballspillerne meldte seg så ut av Torshaug IF og inn i Njord. Den nye klubben avanserte raskt i seriesystemet, som hadde tre avdelinger. Men opprykk til øverste avdeling viste seg likevel vanskelig, og tanker om forsterking av laget meldte seg.

I Gamlebyen var det en klubb som het Oslo Fotboldklubb, med mange felles skolekamerater av Njord-gutta. Så, mens den første verdenskrigen brøt ut lenger sør i Europa, ble det ført "fredsforhandlinger" mellom de to små fotballklubbene i Kristiania. Resultatet ble at klubbene slo seg sammen til den nye Kristiania Ballklubb 1. januar 1915, men ennå mangler altså Skeid-navnet, og også tilknytningen til Torshov.

Den sammenhengen må vi lete etter i en annen klubb, nemlig Frem 1914. Gutta i klubben bodde på Torshov, og drev mest med friidrett, bryting og skøyter på de åpne løkkene og plassene (f.eks. på Presteløkka, der Soria Moria nå ligger).

Klubben ble stiftet 9. april 1914, med åtte medlemmer. Men da klubben ble nektet medlemskap i Norges Friidrettsforbund, gikk den i stedet over til å bli en Ski- og Fotballklubb. Klubben ble også med i seriesystemet, og klarte seg ofte bra. I 1925 kom klubben helt til finalen (og slo blant annet Lyn og VIF på veien), men tapte for Sterling til slutt.

Men A-laget hadde likevel problemer med rekrutteringen, selv om det (som alltid i Skeid) grodde godt blant de yngste. Flere så seg derfor om etter måter å styrke klubben på - og fant løsningen hos, ja, nettopp, Kristiania Ballklubb (KB). Fusjoneringssamtaler ble ført på det felles møtestedet på Tømte i Nordmarka. Resultatet ble at Frem 1914 gikk inn i KB, som så endret navn til Skeid 15.desember 1925.

Og forklaringen på klubbfargene? Fargen på fotballdraktene, rødt og blått, kommer fra Kristiania Ballklubb. Til gjengjeld fikk Frem 1914 gi farge til klubbmerket og vinteridrettene: gult og svart.

* Torshaug IF fikk etter hvert flere norgesmestere i friidrett og boksing, bl.a. OL-vinneren Charles Hoff. Klubben ble formelt nedlagt 10.juni 1999, og oppnådde dermed å bli akkurat 90 år.

Kilder:
1. Skeids medlemsblad nr. 12, desember 1954, med personlige 40-års-beretninger.
2.Deichmanske bibliotek. Erdether om Skeid
3.Deichmanske bibliotek. Erdether om Torshov - Fritid