Skeid

1955: Hattrick og nytt gull

Jack Farem
SCORET HAT-TRICK: Jack Farem
Jack Farem stod for et ekte hat-trick da Skeid slo Lillestrøm 5-0 i NM-finalen i 55, men det var Harald Hennum som åpnet festen med to scoringer.

Hennum scoret allerede etter ett minutt, og så igjen etter 14 minutters spill.

Farems scoringer kom i andre omgang (i det 49., 76., 84. min.) Jack Farem og Jan Erik Wold var nye blant 55-mestrene.

«Sjelden eller aldri har vi sett et lag så totalt overlegne i en norsk cupfinale som Skeid på Ullevaal i går kveld. Det er ingen overdrivelse å si at det var klasseforskjell mellom lagene, og 5-0 var heller for lite enn for mye i forhold til spill og sjanser», skriver Aftenposten etter kampen.

«Ikke på noe punkt sviktet det i Skeid-laget. Alle fylte sin oppgave til punkt og prikke og når det gjelder de to finaledebutantene på vingene, Jan Erik Wold og Jack Farem, kan man godt si at de overtraff forventningene», skriver avisen.

Her er norgesmesterne: Øyvind Johannesen, Arne Winther, Knut Gudem, Jan Gulbrandsen, Leif Belgen, Finn Gundersen, Jan Erik Wold, Hans Nordahl, Harald Hennum, Bernhard Johansen og Jack Farem.