Skeid

1963: Dramatisk finaleseier

Kai Sjøberg
MÅLSCORER: Kai Sjøberg scorer for Skeid i finalen i 1963.

Tre minutter før slutt i annen ekstraomgang scorer attenåringen Pål Sætrang, og blir dermed matchvinner for Skeid. Kai Sjøberg scoret det andre målet for Skeid.

31 444 tilskuere så den kanskje mest dramatiske cupfinalen i Skeids historie.

«Det er år og dag siden vi opplevde en mer dramatisk, spennende og hektisk finalekamp. Fredrikstad kom med en sjokkåpning som fullstendig tok luven fra de unge og lite rutinerte Skeid-spillerne, og hadde gjestene scoret en gang eller to på de mange store tilbudene i åpningsperioden ville nok meget av spenningen i kampen vært borte.» Det skriver Aftenposten etter finalen i 1963.

Til tross for glimrende keeperarbeid av Kjell Kaspersen fikk Fredrikstad gå til pause med en 1-0-ledelse.

Fem minutter ut i andre omgang slipper Skeid-junioren Pål Sætrang fri fra sin oppasser og sender et perfekt overlegg til Kai Sjøberg, som han header i mål. Dette ble vendepunktet i kampen.

«De fleste trodde nok at Fredrikstads rutine og større styrke skulle gjøre utslaget i ekstraomgangene. I stedet var det Pål Sætrang som satte inn seiersmålet tre minutter før slutt. Da satte han samtidig punktum for den mest oppsiktsvekkende debutsesong som noen norsk junior har hatt her i landet på mange, mange år», skriver Aftenposten.

Her er norgesmesterne: Kjell Kaspersen, Kjell Wangen, Finn Haglund, Finn Tøraasen, Frank Olafsen, Finn Thorsen, Erik Mejlo, Terje Gulbrandsen, Jan Mathisen, Bjørn Elvenes, Kai Sjøberg, Pål Sætrang, Terje Kristoffersen, Jan Gulbrandsen